Friday, July 29, 2011

Kenangan itu Indah

Assalamualaikum ..

Pembuka bicara..
Lame sungguh tak update blog yg tak seberape indah nie..(tak kish la)
Disebabkan beberapa kekangan yg tidak dpt dielakkan..meh sini aku list kan
1)      Brobnd tak byr hihihi(smpi orng tu tel kot)
2)      Mmg tak la aku nk update kt lib plak kn ..
3)      Mls nk menulis( pdhal tak de idea)hahaha
Tu je alasan aku sebb ape tak update blog nih..
Okay, berbalik kepada tajuk entri yg mengancam( ancaman je)haha
Pada 2 hingga 5 june 2011 yg lalu aku telah mengvolunteerkan diri untuk mengikut mak aku untuk pergi ke tasik kenyir di Terengganu sempena family day di ukm.

2 june
10.00 p.m bertolak dri ukm ke Terengganu..dlm bas plak mereka bukak cd citer seru..mm..cter nie ala- ala paranormal activity,,sbb apa..diowng gne cm webcam la..konon betul2 berlaku,,padahal(T_T)..bagi aku aku citer nie tak best langsung (sorry for those like this movie) ..mmg ak jujur..ok,,tak best langsung,,aku rse bleh dpertingkakan lagi..ending cter nie sngt la mengarut.(totally OUT)..sngt geram ending die( bak kte tah ape2 la)..better buat cter  yg  berkonsepkan Islamic k..tak pyh la buat cerita yg sngt tak msk akal..ini pndagan aku..sesiapa yg tak bleh terima sorry yaww..

3 june
Around pukul 6.00 a.m kami pun smpi di taman tamadun islam ..kteowng g sne untk menunaikan solat subuh disane.. tmpt nye sngt cantik..aku difahamkan disini terletaknya monomuen masjid yg terdapat di seluruh dunia seperti replica masjid al aqsa, masjid biru turki dan lain2..
Sejurus  selepas itu kiteowng pn g breakfast berdekatan dgan perhentian bas kuala Terengganu..tak ingat nme warung tu..tpi makann yg biase yg dijumpa obviously la nasi kerabu..aku n my family order nasi kerabu dn teh tarik ..not bad la..
Kami meneruskan lgi pusing2 ke kuala Terengganu dan singgah di pasar payang.. tempt jual macm2..makanan, baju, batik n lain2.. lepas aku pusing pasar payag tu aku pn duk la tmpt ddk yg berdekatan dgn laut kot..tgk para nelayan tangkap ikan, bot 2 yg meneruskan kerja mereka dgn membawa pelancong2 mengelilingi bndr tu..
Then, lepas hmpir dua jam disitu, bru kami menerusakan ke Tasik kenyir yg mengambil mse  1 jam kot.. tmpt nye yg sngt terpisah dri hiruk pikuk Bandar..
Kami smpi ke jeti pengkalan gawi pukl 1 lebh..aku dn family luch kt situ..aku mmg teringin nk mkn ikan patin mask tempoyak..then,,kt stu ad plak lauk tu..tnpa piker ape lgi,,aku pn amkla lauk tu..perghh,,mmg sdp kot..korng try la gi sne ,,takkan menghampakan korng..
After that, kiteowng pn menaiki bot yg membawa kami ke tmpt penginapan ..ni la keadaan kt situ








subhanALLAH..tempat kat sini sangat cantik :)


Aku sempat borak 2 ngan petugas yg bru dua bulan bekrja disitu,,enck mohd arifin..dia baik..
Peyelia yg bertugas di situ sngt memberikan kerjasama yg sangat baik.
Pada sebelah malam, kami pun adakan aktiviti makan la kan..Barbeque time..yeah..
Ade sotong bakar, ikan, daging, kambing dn sebagainya..
Malam tu aktiviti ringan je..
Aku blik ke tmpt penginapan untuk tidur..
Awal jugak aku balik bilik..(penat gler yela berjam – jam dudk dlm bas)
Selepas refleksi, aku pn mask tido dgn awalnya dlm pkul 10 lbh kot..
Esk plak air terjun menanti kami..( aku harap esk lgi best)
nie sekitar pemandangan tempat penginapan:





cantik kan?

4 june
Seawal pagi lagi kami pergi ke tempt berkumpul untk menyediakan mkn pagi n teghari. Bekalan tengahari akn dbawa sewaktu untk ke air terjun soak. Setelah selesai menyediakan mknan kami pn mennunggu bot untuk membawa rombongan ke air terjun soak yg mengambil masa kira- kira sepuluh minit dri penginapan kami menggunakan bot.
Sangat syok naik bot,,yelah aku mne prnh naik bot …jakun gila..kui..kui
Then, kami pn sampai..sampai je,,aku terus je mandi air terjun tu..sngt sejuk okay..
Aku memang tak reti berenang,,so,, aku pnjam la jaket keselamatan ..so aku boleh la berennag( padahal nak terapung)
Jaket keselamatan amat penting untk orng mcm aku yg tak pandai berenang..
Aku perhatikan tempat nie sngt la hijau dan msh dara, means tak pernah digangu oleh manusia lagi..
Aku harap kerajaan Terengganu teruskan memelihara keseluruhan tasik kenyir..
Korng takkan rugi berada disana…
Hampr 3 jam berada di air terjun soak kami pn balik ke rumah penginapan persekutuan..
u ntk membershkan  diri dan refleksi..
aku pn apa lagi, terus tido..sngt letih..
aku termiss nak pergi taman herba ..tak perlu bgitau apa sbbnya..
mse untk makan malam aku pn tnye akak nie..
aku: akak , pg tak taman herba..
kak intan: pg,,bst..npe tak pg??
aku: hmmm..akak main kayak tak??
Kak intan: tak..tak de partner la..
Aku: la yeke..klu thu pg ikut akak..

p/s : jgn tido lme sngt kan da termiss benda yg pling best nk buat,,bkn senang nk g sne faham..
tak pe la ,,tak de rezeki..(T_T) menangis tak berlagu la..hihihi
After mkn malam aku , adik aku dan kak ton pg lepak- lepak kt pangkin di bwh rumah tu..
borak – borak(gossip) smbil mkn kuaci…hehehe
lepas abis mkn kuaci I paket tu(4 orng mkn)..
aku n kak ton pn join group kaum lelaki ..mereka adalah staf – staf ukm n felo kanan..
aku tak amk port sngt n tak gossip pn ngan diowng..aku mencelah sikit2 sbb tu pn diowng tnye aku soalan yg biasa la..
wan: blaja kt mne?
Aku: Uitm alor gjh..
Wan: owh,,kt lendu tu eh?
Aku: ha..yng tu la..( tau plak, aku ingtkan dia tak tau) tapi die nie da bnyak kali tnye soalan yg redundant..nyanyuk kot..tak kish la.. ye la,,asyik tertukar je nama aku ngan adik aku..haish..
kan tak sama tipah ngan jenab -______-..lain kan bunyik die..
Agak lme jgk aku lepak ngan diowng..then, diowng ajk aku , adik aku n kak ton gi memancing..
Ok gak,,aku pn tak pernh memancing sebelum nie..
Nk rse gk mcmne memancing kn..selama nie tgk kt tb je..now, aku da ade pngalamn memancing..(walaupun)hihi
Dlam pkul 11 cmtu terus gerak ke jeti  untuk melemparkan pancing masing – masing ..
Lme jgk tunggu ikan mkn umpan kiteorng,,tetapi nsib tak menyebelahi kami..
Kaum perempuan tak dpt langsung ikan.. mybe ikan kenyang waktu tu..
Kaum lelaki plak dpt seekor ikan je dlm pkul 1 pagi..
Aku da surrender awal- awal ..tak tahan , mata da mengantuk gler..
Smpi tertido aku kt jeti..
Dlm pkul 2 am lebh  kitewng  gerak blik ke bilik masing –masing..
Masing – masing da mengantuk..malm tu adlah malam terakhir untk kiteowng di tasik kenyir..
So tak pe la ,,tido lewat skit..
Confirm aku rindu saat- saat tu..
Nasib baik kak fida bukakan pntu untk kteorng..thnx kak fida,,sorry kacau akak tido..
Then,, mak aku pn terjaga..
Ma:  g mne nih?da pkul brpe nih?
Aku: mancing..pkul dua..
Ma: ya ALLAH,,
Nasib baik ma aku tak marah,,ma aku da fham aku,,aku bkan buat benda tak elok..
Menghayati ciptaan ALLAH…lgipun hri terakhir aku kt stu..esk da nk blik..

Last day: 5 june
ala nk balik da..tsk..tsk..tsk( nk buat mcm mna,,tak kn nk tinggal kt sini pulak)
Aku bgun agak awal..semalam tido kul 2 lbh kann..
Nsb baik bngn awal,,nk packing untk check out..
Selsai sarapan, kami pn menunggu di jeti untk  menaiki bot untk pulang ke ukm..
Before kami balik ,, kteowng singgah dlu kt pasar payang untk membeli sedikit cenderahati kt orng la kan..
Selain tu jugak, kami makan tghari kt sana..
Then, sempt jugak kami singgah kt kemaman untk makan satar n keropok lekor..
Nme warung tu aziz satar..perghh,,korng jgan ingat plak pemilik restoren tu aziz satar yg pnye(dak eh)..
Mmng sesak glr warung tu dgn orng la kan,,
Rata – rata aku tengok bnyak pelancong luar dri Terengganu yg dtg,,sbb time tu school holiday kann..
Lepas mkan,,rombongan mak melah pun teruskan prjalan blik ke ukm..
Kiteowng smpi dlm pkul 1.45 am..
Alhamdulilah,,sumenye selamt..
Terima kasih kt semua yg terlibat dlm menjayakan trip ke kenyir..
Bnyk benda yg aku blaja dri pg ke trip nie,,dpt kwn bru jgak,dpt knekan orng(hihi) sorry spe yg terkena ngan aku..ampun maaf dipinta.,
Bukan sengaja, tpi balas balik je..hehehe..
Sesiapa yg suka kehijauan alam sekitar, aku syorkan korng g tasik kenyir..dpt release tension..

sekian, coretan perjalanan ke negeri pantai timur :)

 p/s : sila jgn kisah tatabahasa yg digunakan oleh aku..almaklumla,,sudah lama meninggalkan alam ria:)


4 comments:

  1. Hehe :D bestnyaaaa, kenangan yg indah dek lokasi yg indah. Subhanallah :D

    ReplyDelete
  2. hehehe..:) insyaALLAH,,kte pg sana nk tak sarah...tmpt nya sngtt cantik..

    ReplyDelete
  3. yeyyy insyaAllah. semoga kita diberi kesempatan utk ke sana. teringin sangat utk ke sana. hehe lawak la 'tipah dgn jenab' hahahaha xD

    ReplyDelete
  4. hahaha..ye la,,Nabila tu Jenab ..kita Tipah..heheh tak de kena mengena langsung..
    -___-..

    ReplyDelete